via communicatie naar verandering

Communicatieboek van de maand: Connect!

Het door Filtercommunicatie geselecteerde communicatieboek van de maand oktober is Connect! van Menno Lanting. Een gedurfde keuze aangezien Connect! het veel besproken Managementboek van het jaar 2011 is.

Voor een beoordeling van Connect! is een zinsnede uit de inleiding van belang: ‘Dit boek is niet bedoeld voor de doorgewinterde gebruikers van sociale netwerken. Ik richt me juist op de professional, manager, leider en ondernemer die zeker kansen ziet, maar zich ook afvraagt hoe deze kansen te verzilveren zijn.’ Aan het boek werkte dan ook mensen uit het bedrijfsleven mee met tips, cases en ervaringen.


Nieuwe paradigma’s

Menno Lanting beschrijft zowel de ontwikkelingen op het gebied van sociale netwerken op macro-economisch niveau als op organisatie- en individueel niveau. De paradigmawijzigingen die het internet heeft gebracht, beschrijft hij in de eerste hoofdstuk van het boek: Van piramide naar schijnbare chaos. Nieuwe structuren, nieuwe transparantie, de oneindige toegang tot consumeren, informatie en contact, de nieuwe waarde van kennis en de macht van de consument, Lanting ziet ze als onderdelen van een holistische omgeving die samen hebben geleid tot de kanteling van de klassieke hiërarchische machtspiramide.


Leiderschap

Natuurlijk is Connect! een introductie op de sociale media. Dat rechtvaardigt de korte hoofdstukken, en de keuze (bijna) alles wat met sociale media te maken heeft, kort te bespreken. De snel scannende manager krijgt antwoord op zijn eerste vragen en wordt getrakteerd op interessante praktijkgevallen van herkenbare bedrijven. Maar een hoofdstuk als Connected!leiderschap suggereert meer. Zeker met een woordkeuze als ‘de leider van de toekomst’. Helaas blijft Lanting hangen in algemeenheden en een al te gemakkelijke vergelijking met de guild leaders uit het spel War Of Warcraft. Hij schrijft: ‘Om te beginnen initiëren en bewaken guild leaders de uitgangspunten van het guild. Ze nemen groepsleden aan, plannen de uitvoering van opdrachten, bepalen ieders taak en inzet, motiveren, stimuleren en geven feedback.(..) De rol van de guild leader is eerder faciliterend dan dominant sturend.’ Tja, is dat de leider van de toekomst? Volgens mij is dat de goede leider, of manager, van nu. Interessant is wel Lantings voorspelling dat het leiderschap in ondernemingen de komende jaren zal verschuiven naar twintigers van nu. ‘Zij kunnen waar nodig bestaande hiërarchische structuren afbreken. Zij hebben de kracht en het inzicht om de grenzen tussen “binnen” en “buiten” bedrijven te laten vervagen.’
Lezen of niet lezen?
Als je weinig weet van sociale media? Lezen dat boek. Het is een goed geschreven overzichtswerk. Wel een tikkie braaf en op onderdelen te weinig specifiek om echt te boeien. Toen ik in 2009 What Would Google Do? ( Wat Zou Google Doen?) van Jeff Jarvis las, vielen de schellen me van de ogen en voelde ik me geïnspireerd. Met Connect! voel ik me keurig geïnformeerd maar de vonk slaat niet over. Dat neemt niet weg dat Connect! goede recensies heeft gekregen in bijvoorbeeld de Volkskrant en het Tijdschrift voor de Marketing dus oordeel vooral zelf!

Nancy van der VinDit artikel is geschreven door: Nancy van der Vin (66 Posts)

Filtercommunicatie wordt geleid door Nancy van der Vin (1964), een ervaren, breed inzetbare organisatieadviseur én communicatiemanager. Gespecialiseerd in communicatie bij veranderingsprocessen en reorganisaties. Een snelle denker die gemakkelijk schakelt: tussen strategie, beleid en uitvoering; tussen organisatie en communicatie. Taalgevoelige analytica die goed op koers blijft in een complexe omgeving met tegengestelde belangen. Denker én doener. Uitgebreide ervaring bij: rijks- en gemeentelijke overheden zoals politie, Belastingdienst, Douane, brancheverenigingen en gemeenten, (geestelijke) gezondheidszorg, en zakelijk dienstverlening. Enthousiast, betrokken, sociaal en overtuigend. Near native in de Engelse taal, in woord en geschrift.