De eerste huiskamermasterclass verandercommunicatie is zo goed als volgeboekt. Tijdens deze masterclass wordt het professionele ‘venster’ van de communicatieprofessional flink opgerekt. Want met ‘traditionele’ interne communicatie red je het niet meer in de werkelijkheid van de organisatie van nu.
Organisatieontwikkeling vindt grotendeels via communicatie plaats, maar juist niet via de informatievoorziening, en juist niet met behulp van het traditionele communicatieplan. Maar hoe kun je dan wel bijdragen aan organisatieverandering als communicatieprofessional?
Veranderkundig perspectief
In vier dagdelen maak je kennis met communicatie in veranderkundig perspectief. We kijken naar de veranderbaarheid van organisaties, naar gedragsverandering, naar de rol van informatie, naar verschillende soorten veranderingen en hun communicatieve kenmerken. En vooral naar de toepassing van veranderkundige kennis in jouw communicatiepraktijk.
Meervoudige perspectieven
Een van de doelen van de masterclass is het ontwikkelen van meervoudige professionele perspectieven; om met Guido Rijnja te spreken om ‘verder te kijken dan het niveau ik vind …’ We maken de stap van communicatieplan naar proces- en interventiedenken, van de middelenmatrix naar onderbouwde acties. Dat de behoefte aan kennis van verandercommunicatie groot is bij de overheid en not-for-profit, blijkt duidelijk uit de aanmeldingen: deelnemende organisaties zijn onder andere de politie, de Belastingdienst, een pensioenfonds, het RIVM, Rijkswaterstaat en een grote gemeente.
Najaar 2013
De masterclass is op het moment van schrijven zo goed als volgeboekt. Als er belangstelling is, organiseer ik een tweede masterclass in het najaar van 2013. Overigens kan ik de masterclass ook in company verzorgen voor communicatieprofessionals maar ook voor beleidsmedewerkers, stafmedewerkers en projectleiders. Mocht je belangstelling hebben stuur dan een mailtje naar nancy@filtercommunicatie.nl