Onlangs vroeg Coert Visser (@doenwatwerkt) me een gastblog te schrijven voor de bekende website www.oplossingsgerichtmanagement.nl.
Aangezien ik Coert al enige tijd volg, en onder de indruk ben van de interessante artikelen die hij via deze website (en via de nieuwsbrief NOAM) publiceert, was ik blij verrast door dit verzoek. Het vormde voor mij een mooie aanleiding om te schrijven over een onderwerp dat mij al enige tijd bezighoudt: de invloed van context en fysieke omgeving op mensen gedrag in organisaties.
Keuzearchitectuur
Mijn hernieuwde kennismaking met dit onderwerp was het boek Nudge van Thaler & Sunstein (2008). In dit boek lees je tientallen voorbeelden van hoe je, door aan te sluiten op de keuzearchitectuur van mensen, gedrag kunt beïnvloeden. Vaak zonder dat er een woord aan te pas komt! En dat is een interessant gegeven omdat ik uit de communicatiepraktijk weet dat de effectiviteit van communicatie beperkt is als het bijvoorbeeld gaat om het beïnvloeden van geautomatiseerd gedrag (denk bijvoorbeeld aan het bevorderen van handhygiëne in een ziekenhuis. Er ligt geen kennisprobleem aan ten grondslag, en medewerkers willen best. Toch ligt de compliance, met communicatiecampagnes, in een gemiddelde ziekenhuis maar rond de 30 tot 50%! Zie ook). Verandering vindt dus vaak, maar lang niet altijd plaats via communicatie.
Fysieke afstand en communicatie
Via Thaler en vele digitale omzwervingen, kwam ik de boeken van MIT professor Thomas Allen tegen. Allen deed een interessante ontdekking als het gaat om de invloed van de fysieke omgeving op communicatie en samenwerking. Hij ontdekte eind jaren zeventig het mechanisme dat bekend is geworden als de Allen Curve, of de 50 feet rule. Dit mechanisme laat zien dat de communicatie tussen medewerkers drastisch afneemt naarmate de fysieke afstand tussen hen groter wordt. Deze neerwaartse spiraal treedt al op vanaf zo’n 30 tot 50 meter en blijkt een directe invloed te hebben op het innovatieve vermogen van groepen medewerkers.
Nieuwe werken
In 2006 heeft Allen zijn eigen bevindingen gereviewed en kwam hij tot de conclusie dat de 50 feet rule in het nieuwe mediatijdperk nog steeds opgeld deed: hoe vaker medewerkers elkaar persoonlijk ontmoeten, hoe groter de kans dat zij ook via andere kanalen en media met elkaar communiceren. De vraag is natuurlijk hoe we ontwikkelingen als het nieuwe werken, thuiswerken, flexwerken moeten wegen in het licht van de 50 feet rule. Wil je daar meer over weten, lees dan het volledige blog.