Het door Filtercommunicatie geselecteerde boek van de maand is Wat zou Google doen (WZGD) van Guardian journalist en blogger Jeff Jarvis. Het boek is voor het eerst gepubliceerd in 2009. Een verkoopcijferkanon en een ‘must read’ voor iedereen die de maatschappelijke, economische en commerciele context anno nu wil begrijpen.
Google als voorbeeld
Jeff Jarvis gebruikt Google als casus, als navolgbaar voorbeeld. De vraag ‘Wat zou Google doen?’ is de kapstok waaraan hij de strategische en mediavraagstukken van vandaag ophangt. In de ogen van Jarvis is geen ander bedrijf dan Google er beter in geslaagd te profiteren van de mogelijkheden van het internet. Jarvis neemt de lezer mee op reis in het land der nieuwe paradigma’s: nieuwe openbaarheid, nieuwe structuren en verhoudingen, nieuwe snelheid, nieuwe economie en nieuwe regels. Hij geeft herkenbare voorbeelden, denk aan de Hell van Dell, die de lezer zelf kan aanvullen met recente voorbeelden. Geen mooier voorbeeld van nieuwe openbaarheid dan Wikileaks. Geen treffender voorbeeld van de nieuwe snelheid – ‘een massa in seconden’ – dan de actie van Youp van ’t Heck. En misschien wel:geen sterkere argumenten voor ‘nieuwe netwerken’ dan de revoluties van Tunesie en Egypte.
In ‘Wat zou Google doen?’ toont Jarvis overtuigend aan dat bedrijven en organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden om het internet optimaal te leren benutten. Het internet heeft de maatschappelijke verhoudingen op zijn kop gezet en, gezien de reactie van veel bedrijven en overheden, kost het tijd om daarmee om te leren gaan. Het lezen van WZGD kan een begin zijn van dit leerproces.