Harvard Business School Publishing geeft periodiek 10 Must-Reads uit. De uitgave over het onderwerp ‘verandering’ (2011) bevat het artikel ‘Change Through Persuasion’ (2005) van Garvin en Roberto, dat handelt over de noodzaak van een persuasieve campagne voor reorganisaties. HBR’s 10 Must-Reads on Change (Kindle Edition, $13,79) draagt […]
Lees verder →Nancy van der Vin, veranderadviseur van Filtercommunicatie, verzorgt de nieuwe Masterclass Communicatie van verandering van de Hogeschool Utrecht/Centrum voor Communicatie en Journalistiek. Deze post-HBO-opleiding start in oktober. Hoe doe je dat, communicatie een essentiële rol geven in een verandertraject? Hieronder het interview dat werd gepubliceerd in de […]
Lees verder →‘Veranderkunst’ (2009, e-book €7,75) draagt de subtitel ‘Communicatiemanagement in praktisch perspectief’, maar is vooral een verkenning van de relatie tussen de vakgebieden communicatie- en organisatieadvies tegen de achtergrond van organisatieverandering. ‘Veranderkunst’ (auteurs: Brouwer, Van Dongen, Haarhuis, De Regt, Schra en Verhoef) is opgebouwd uit een introductie die […]
Lees verder →Harvard Business School Publishing geeft periodiek 10 Must-Reads uit. De uitgave over het onderwerp ‘verandering’ (2011) bevat het artikel ‘Change Through Persuasion’ (2005) van Garvin en Roberto, dat handelt over de noodzaak van een persuasieve informatiecampagne voor reorganisaties. HBR’s 10 Must-Reads on Change (Kindle Edition, $13,79) draagt […]
Lees verder →Onlangs ontspon zich op Linked In een discussie onder de titel ‘Openheid door overheid wekt geen vertrouwen’. Dit naar aanleiding van onderzoek door Stephan Grimmelikhuijsen. Emeritus hoogleraar Betteke van Ruler reageerde op de discussie en verwees naar een artikel van haar hand in het Tijdschrift Communicatie, december 2010. […]
Lees verder →Professor Wayne Cascio is geen voorstander van reorganisaties met ontslag. De subtitel ‘Creative and Profitable Alternatives to Layoffs’ van zijn boek Responsible Restructuring (2002) zegt genoeg. Over de alternatieven en het communiceren van massaontslag. Cascio startte in 1995 een onderzoek naar de benaderingen van massaontslag door Amerikaanse […]
Lees verder →Het communicatieboek van de maand december is een nieuw studieboek (2011): Gedrag in organisaties van de Vlaamse auteur Guido Valkeneers en 2 co-auteurs. De subtitel van het boek ,‘de basis’, dekt de lading. Gedrag in organisaties is een geordende verzameling van alle onderwerpen die een mens kan […]
Lees verder →In het cursusjaar 2012 start het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht met een cursus over de communicatie van verandering. De cursus is bedoeld voor communicatie-, organisatie-en HR-adviseurs die veel met veranderingsprocessen te maken hebben in hun organisatie of bedrijf, en aan verdieping toe […]
Lees verder →John P. Kotter schreef dit boek in 2010, samen met Lorne A. Whitehead. Het boek beschrijft de 24 manieren om een goed idee te torpederen, en de 24 tegenstrategieën die juist draagvlak voor een goed idee creëren. Je kent het wel: je presenteert een nieuw plan voor […]
Lees verder →