Het netwerk verandercommunicatie heeft zijn bestaansrecht bewezen tijdens de eerste bijeenkomst op 11 april 2011. Vijftien communicatieprofessionals, werkzaam bij zowel bedrijfsleven als overheid, deelden hun kennis en ervaringen. De bijeenkomst ging van start met een verkenning van het theoretische kader. Via een mindmap werd in beeld gebracht wat […]
Lees verder →In de meeste organisatieveranderingen wordt het middel (digitale) nieuwsbrief ingezet. Een begrijpelijke keuze want in elke verander- en communicatiestrategie is informatievoorziening een steunpilaar. Maar irrationele processen, politiek en macht, zijn de natuurlijke vijanden van de betrouwbare verandernieuwsbrief. In dit artikel 11 tips voor de verander- en communicatiemanager […]
Lees verder →Het communicatieboek van de maand is een studieboek: De communicerende organisatie, communicatie in relatie tot organisatieverandering (2007), van Alex Stoter. De moeite waard voor de geïnteresseerden in verandercommunicatie. Maar het boek is niet bedoeld voor de manager die meer wil weten over de rol van communicatie in veranderingsprocessen. Visies […]
Lees verder →Op 12 april aanstaande is er in Utrecht een eerste bijeenkomst van verandercommunicatiespecialisten. Er zijn 16 deelnemers. Volg de link voor het programma, aanvangstijd, locatiegegevens en de namen van de deelnemers. We gaan ervanuit dat je hebt geluncht voor de bijeenkomst. programma netwerk-en intervisiebijeekomst 12-04-11 verandercommunicatie en deelnemers
Lees verder →Op 12 april van 13.00 uur tot 16.00 uur vindt in Utrecht de eerste netwerk- en intervisiebijeenkomst Verandercommunicatie plaats. Plaats van handeling: Utrecht. Voor programma, adres- en contactgegevens, de mogelijke deelnemers en een overzicht van de wensen tot nog toe, klik je op de volgende link: programma netwerk-en intervisiebijeekomst 12-04-11 […]
Lees verder →Het door Filtercommunicatie geselecteerde boek van de maand is Wat zou Google doen (WZGD) van Guardian journalist en blogger Jeff Jarvis. Het boek is voor het eerst gepubliceerd in 2009. Een verkoopcijferkanon en een ‘must read’ voor iedereen die de maatschappelijke, economische en commerciele context anno nu wil […]
Lees verder →Marcha Ringsma en ik kwamen via Twitter met elkaar in contact. Een uurtje twitteren en een telefoongesprek leverde het gezamelijke beeld op dat verandercommunicatie zich verder moet ontwikkelen. Welke body of knowledge hoort erbij? En wat kan je leren van de collega’s in dit vakgebied? Dure cursussen […]
Lees verder →Als in een reflex gehoorzamen mensen aan gezag en autoriteit. Dit is uitgebreid aangetoond in de wereldberoemde experimenten van Milgram (Obedience to Authority,1974). Hij startte deze deze onderzoeken in 1963 naar aanleiding van verklaringen van daders in het proces van Neurenberg (1945, 1946). Gewone, geestelijke gezonde mensen […]
Lees verder →