Van onvrede naar persoonlijke verandering: veel medewerkers in organisatie vinden veranderen moeilijk. Ze zijn ontevreden in hun werk of ze zijn mentaal uitgelogd. Tegelijkertijd vergeten managers vaak dat organisatieveranderingen eigenlijk altijd persoonlijke verandering nodig maken.
Lees verder →Interne communicatie is een veranderkundig vak. Toch zien we in de praktijk nog weinig veranderkundige kennis toegepast worden door communicatieadviseurs. Cozijnsen en Vrakking schreven het al in hun Basisboek Veranderkunde (2013): ‘Een grotere samenhang tussen (sociale) psychologie en communicatiewetenschappen zou nogal wat veranderleed kunnen voorkomen.’ Op naar […]
Lees verder →Vooraf moet gezegd worden: ik ben geen spelletjesmens. Ik heb het geduld niet om de regels te leren en mis het zitvlees voor drie uur Call of Duty of Monopoly. Maar toen ik werd uitgenodigd voor een verandermanagement game, was mijn interesse direct gewekt. Want interesse in […]
Lees verder →(Blog voor het eerst gepubliceerd op www.communicatiekragt.nl 24 april 2014) In mijn adviespraktijk heb ik vaak te maken met veranderprocessen die een sterke gedragscomponent bevatten, zoals het veiligheidsgedrag in ziekenhuizen. Ik weet dan ook als geen ander dat het altijd toepasbare 10-stappen-plan naar gedragsverandering niet bestaat. Maar […]
Lees verder →Als je alleen een hamer hebt, wordt elk probleem een spijker. Als spreker ging ik tijdens de praktijkdag iChange op 11 februari 2014 in op de veranderdiagnose die aan de inzet van communicatie vooraf zou moeten gaan. Die diagnose bestaat uit reflectie op verschillende aspecten van verandering. […]
Lees verder →Wat is cultuur? Ik geef geen definitie maar wel een antwoord. Cultuur is gedrag. Door cultuurverandering te duiden als gedragsverandering voorkom je wollige campagnes en cynische op de werkvloer. Organisaties starten cultuurdiscussies met legitieme aanleidingen. Er is een fusie of overname op komst. De markt verandert waardoor […]
Lees verder →In de meeste organisatieveranderingen wordt het middel (digitale) nieuwsbrief ingezet. Een begrijpelijke keuze want in elke verander- en communicatiestrategie is informatievoorziening een steunpilaar. Maar irrationele processen, politiek en macht, zijn de natuurlijke vijanden van de betrouwbare verandernieuwsbrief. In dit artikel 11 tips voor de verander- en communicatiemanager […]
Lees verder →Door Nancy van der Vin, 8 februari 2011 De vraag ‘Wat is communicatie?’ is niet eenvoudig te beantwoorden. Daarmee leidt de vraag naar wat verandercommunicatie is, tot nog grotere definitieproblemen. Want als je denkt dat communicatie een lastig te definiëren begrip is, begin dan maar eens aan […]
Lees verder →